lördag 4 december 2010

Minnen...

Åren 2001-2003 tog jag en paus från arbetslivet efter en lång sjukskrivning på nio månader och gjorde något som jag i efterhand tycker är bland det bästa jag unnat mig själv i livet nämligen, jag gick på en folkhögskola! Det blev en fantastisk period i mitt drygt 50-åriga liv, där det för övrigt hade varit några oerhört turbulenta år. Det som föregick detta var att i samband med en stor omorganisation på min arbetsplats fick jag en utmattningsdepression.
Fick ingen som helst hjälp med rehabilitering vare sig från försäkringskassan, facket eller min arbetsgivare Posten ab, där jag arbetat i c:a 24 år, utan jag hittade själv denna utbildning och fick dessutom kämpa för att få gå där, på denna fantastiska folkhögskola i Fruängen som gjorde att jag hittade tillbaka till min kreativitet och livslust!
En del av terminen ägnade jag mig åt ett specialarbete, där jag redigerade mina gamla super8 filmer från 1970-talet till VHS där jag klippte och la på musik till familjens olika semesteraktiviteter så som vinterlov, midsommarfiranden, båtturer längs sveriges ostkust och några andra äventyr runt om i europa och asien. En rent emotionell historia från början till slut!Nu äger jag ingen videobandspelare längre och har länge fnulat på vad som behövs för att bevara dessa videoband för framtiden och föra över dem till dvd. Så igår, testade jag detta på en apparat på mitt arbetet och efter lite mackelmang fram och tillbaks så lyckades jag med denna bedrift! När jag kom hem satte jag mig för att titta på filmen igen efter många år och det blev en tok-nostalgisk stund, där jag drabbades av alla minnen som tog tag i mig rejält! Bl a många ljuvliga stunder när mina söner var små och medelpunkten i mitt liv! Det är de förresten fortfarande, om än perifert...
Många släktingar och vänner som finns med på filmen finns dessutom inte längre kvar i livet, vilket gör en påmind om hur kort detta jordeliv är och hur fort det passerar...
Kanske låter det klyschigt, men ...

Jag vill uppmana alla ni som är unga:

Lev era drömmar och gör det ni brinner för - fullt ut!
Här och nu är allt vi har!
Att skjuta upp sitt liv kan vara förödande, tro mig!

Så här i backspegeln, med facit i hand så inser jag en viktig sak.
Nämligen att det även krävs att man har de rätta verktygen som ung, för att våga ta språnget och leva sin dröm!

I mitt tycke är denna låt en av de tio allra bästa låtar som gjorts!
Med kniven på strupen ska jag försöka tänka ut vilka de andra nio låtarna är...
Nämligen: ... well, det tål verkligen att tänkas på! 
Det är svårt att rangordna dem alla.

Förresten... vilka har ni på er topptio- lista?

3 kommentarer:

Anonym sa...

tack för tänkvärda ord! känner mer o mer att livet passerar så fort och jag sitter på sidan och är inte med. MEn det är ju dessa vanliga dagar som är LIVET och verkligheten - det är det här som har blivit mig givet! Kommer Du lägga upp Dina filemr?! Minns att jag fick en kopia, men som DU säger, man har inte video längre...
VAAAAAARM kram!
Marika

Anonym sa...

Jag gav samma råd häromdagen på facebook till de unga; lev nu mens ni kan. Fick också svaret från en äldre dam som sa: " det är viktigt att man inte forcerar..." Båda råden gäller mig; för mycket tid har runnit bort till ingen nytta, men jag har bränt ut mig för att jag ville för mycket en gång i tiden, hade för bråttom. Som du säger själv så måste man ha förutsättningarna för att leva ut sina drömmar.

Ilona sa...

Ja Peter, så är det med all säkerhet. Man måste vara rustad för att hitta rätt i sina ambitioner. Men jag säger inte att man ska jäkta fram något. Bara att man ska sträva efter att vara sann mot sig själv och den väg man vill gå.