lördag 22 september 2012

Nu är det dags att rusta för hösten.
Snart åker trädgårdsmöblerna in i vinterförvaring och pelargonerna tas in undan frosten.
Någon perenn i kruka får sin vintervila i mitt förråd med frigolit och kartong!







Själv önskar jag att även jag fick gå i vintervila för att vakna upp lagom till vårsolens strålar.
Hösten är vacker javisst, men sen har vi fem tuffa månader med mörker och kyla framför oss.
Hur ska jag orka, med leder som värker än mera av kylan och med fötter med hälsporrar som ömma för varje steg?! Ja säg det...
Är väl bara att bryta ihop och komma igen?!

4 kommentarer:

Yvonne sa...

God kväll bland perennerna :)
Jag har aldrig lyckats få igång pelargonerna efter vintervilan och vet inte vad jag gör för fel. Ska de stå ljust eller mörkt? Ska de klippas er eller inte? Vattnas eller inte? Frågar jag tio personer får jag lika många svar - alla olika.
Nu har jag en jättefin hängpelargon på balkongen och vill gärna få liv i den till våren.
Vad tror du, Ilona? Hur ska jag förvara juvelen?
Kram!

Ilona sa...

Go´kväll!
Jag står inför exakt samma problem,Yvonne!
Men utan att jag själv har lyckats har jag förstått att de ska stå svalt och ljust, helst på en isolerad veranda eller liknade.
Har tre stycken pelargoner som jag ska försöka få att överleva. Men oddsen är små då jag inte har något svalt ställe... Berätta gärna hur det går!

Yvonne sa...

Jag har dubbelgarage med fönster men ingen bil, så jag testar att ställa ner pelargonerna där, så får de vara ifred för mina omsorger :)
Men ännu försöker jag pina fram en och annan blomma till ur pelagonerna innan de får garage-arrest.

Kram på dig!

Ilona sa...

Ja men det verkar ju vara precis en sådan miljö som pelargonerna trivs i, när de har sin vinterdvala: svalt och ljust! Lycka till! Själv låter jag mina stå ute tills natt-temperaturen är runt 5 grader. sen får de stå inomhus. Ljust och så svalt det nu går...