onsdag 10 oktober 2012

Akter jag minns

Vi satt några stycken på jobbet och pratade om riktigt bra konserter vi varit på genom åren.
En av de allra bästa och svängigaste akter jag minns, var Steps Ahead på Konserthuset i Stockholm i början på 1980-talet. Med Michael Brecker, Mike Manieri, Peter Erskine och Eddie Gomez!
Gick en halvmeter ovanför marken ett bra tag efteråt!

När jag tänker efter var jag nog på de bästa konserterna på1980 och 90-talet och nästan uteslutande i Stockholm!
Kanske att musikupplevelserna i yngre år blev större än kickarna blir idag?

Det gäller ju fler saker än musik... 😉

Nu till några fler utländska soloartister och band som jag såg och upplevde, främst under "mitt" 1900-tal!
Kommer (kanske) så småningom försöka dra mig till minnes var och när jag såg och hörde dem som jag blev så totalt drabbad av!

Jag har även varit på några få konserter som jag helst vill glömma, men nu väljer jag ut dem jag tycker varit helt "outstanding":

Weather Report med Jaco Pastorio 1979
(även om jag blev väldigt besviken på att de var så publikfrånvända, så var det en magisk konsert)

Stevie Wonder (flera ggr) under 1980-talet
Sting
Paul och Linda McCartney med Wings
Elton John
Ella Fitzgerald (flera ggr)
Ray Charles
Herbie Hancock
L A 4
The Manhattan Transfer
Tom Jones (i Pargas, Finland)
The Eagles
Gary Moore
Tower of Power (flera ggr)
Chicago
Eric Clapton
Bruce Springsteen
Santana
Toto
Michael Ruff (flera ggr)
Straight Jackets

Ett av de fina fullspäckade programmen! 
Jonny Lang
Yellow Jackets
Take 6
Ray Brown trio

Plus en massa olika konstellationer med dessa coola katter:
Wynton Marsalis
Dizzie Gillespie
Sonny Rollins
Buddy Rich
Toots Thielemans

mfl...

Fantastiska musikminnen från Konserthuset, Cirkus, Fashing, Hovet, Solliden och Nalen och kanske allra flest från Skeppsholmens jazzfestivaler Med Bosse Stenhammar och Git Magnusson främst under 1980-talet och tidiga 1990- talet!

5 kommentarer:

Kicki-mitt i livet sa...

Herregud Ilona. Jag blir djupt impad. Jonny Lang ( en favvo). Har två cd med honom från hans yngsta år ( 17) tror jag. Hade du skrivit Beatles också i meritlistan hade jag genast kommit in till dig och bett om DIN autograf så impad hade jag blivit. Men den här raden räcker mer än väl: Eric C, Gary Moore(RIP) Santana,Manhattan Transfer,Eagels mfl mfl. Jag bugar
Annars allt väl eller? Vi ser fram emot Beatels programmet som kommer på Tv:n samt att jag får se kopiorna snart :)
Hare så bra
Grannenmittemot
Grannenmittemot.

Ilona sa...

Ha,ha ville inte skrävla, men tyckte det var lite kul att försöka minnas det bästa!
Var lite för ung, men jättearg för att jag inte fick lov att se Beatles för mamma när de var i Stockholm, men jag fick ju iaf se Paul och Linda lite senare och det kändes stort! Just det... du får ju snart se kopiorna... men de kan ju inte vara riktigt lika bra eller kanske alldeles jättebra på ett helt annat sätt bara? ;)

Ilona sa...

Jonny Lang förresten, vilken kille! Fick tillfälle att tacka honom personligen när han var på Skeppsholmens Jazzfestival på 90-talet!

Lempa sa...

Oj oj oj vilken låång lista...en annan har bara (vad jag minns) varit på en riktig konsert...Jerry Lee Lewis på Kungliga Tennishallen 1971!

Ilona sa...

Ja men Lempa, det handlar nog egentligen bara om intressen och dessutom under en lång period! Jag har bara ägt en enda bil t ex, till skillnad från dig! :)