onsdag 25 november 2009

På kurs

"Move your ass and your mind will follow"...
Så sa en skolläkare till min tonåriga systerdotter för något år sedan.

Det var ungefär kontentan av ett två-timmars seminarium jag var på idag med Nisse Simonsson.
Promenader, bra kosthållning och goda sovvanor är lösningen på all "illness" och psykosomatiska sjukdomstillstånd. Bort med alla antideppresiva mediciner, tyckte han!

"Varför är vi så olyckliga när vi har det så bra", var frågeställningen och även titeln på hans senaste bok.
Han sa många bra saker som vi behöver påminna oss om dagligen, som t ex att försöka tänka positivt.
Men jag kan också tycka att mycket av hans generaliseringar om manligt och kvinnligt och hans romantiska syn på att "det var bättre förr" när man bodde i en familj med 12 st barn på 40 kvm och alla barnen blev "rejäla" människor och ingen orkade gnälla eller klaga över stress, kan bli en lätt förenklad syn på oss som individer. Även hans definition av vad "lycka" och "att ha det bra" innebär, kan jag ifrågasätta.
Kvinnors ställning i Sverige första halvan av förra seklet var det inte särskilt mycket bevänt med. Även om hon hade sin självklara plats i hemmet och familjen är det inget att romantisera över, tycker jag.
Men vad vet jag? Han är ju doktor eller har i alla fall varit... kirurg...
Men sammanfattningsvis var en det humoristisk och positivt laddad förmiddag!



Link

1 kommentar:

Vanja sa...

Vad kul!! Jag har hans bok med samma namn!

Ja, vad är lycka eller att ha det bra, egentligen...? Kanske lycka är att inte oroa sig över morgondagen. Eller kanske en kopp kaffe och en oläst (läskig) bok...

:)