söndag 30 december 2012

Förhoppningar inför 2013?
Tja... jag vet inte riktigt...
För egen del är det allra viktigast att mina barn och barnbarn mår bra och lever i allra bästa välmåga! En självklarhet för mig, men det inbegriper ju förstås att utvecklingen i vårt land får vara stabil och att inte otryggheten och våldet brer ut sig.

12 år av det nya århundradet har passerat och jag känner mig bara mer och mer fundersam och orolig inför framtiden på vår vackra planet.
Förstår inte hur vi ska kunna främja demokratin om vi inte röstar fram en annan sorts politiker som ser till landets bästa. Som det nu är verkar politikerna tro att vi är till för dem och inte tvärs om. Idag litar jag inte på våra politiker, oavsett partibeteckning. Vet var jag har mitt hjärta, men ser och hör inte från något oppositionshåll att viljan finns att förändra.
Känner mig därför inte hemma i detta nya århundrade. Längtar tillbaka till den framtidstro och den andan som fanns i det 1900-talets Sverige jag minns. Ett 1900-tal som i efterkrigstidens svallvågor, stod upp mot orättvisor och kämpade för ett tryggt folkhem där vi tog hand om de svaga och strävade efter att få ett mera jämlikt samhälle.
Men alla förhoppningar om att vi ska leva i ett mänskligare klimat känns idag avlägset.
Allting handlar bara om pengar och kortsiktig ekonomi, främst på bekostnad av de som är svagast i vårt samhälle, barn, gamla och handikappade vilket är ovärdigt en demokrati.
De får inte kosta och de ska sparas in på, de som vi borde värna mest om! Varför och för vem?!!!
Samtidigt som (mest) män i chefspositioner helt samvetslöst skor sig med smaklöst stora arvoden!

Det är mycket som skrämmer mig idag, inte minst den tilltagande främlingsfientligheten i hela europa. Den är påtaglig och påminner om förkrigstidens fascism på 1930 0ch 40-talet. Jag är visserligen född på 1950-talet men blev tidigt medveten om vilka skador det andra världskriget åstadkom.
Hat och rädslor är ingen bra kombination för ett EU som vill kalla sig ett fredligt projekt. Ser inte att denna ekonomiska förening någonsin har gjort något positivt vare sig för vårt land eller europa i stort.
Har alltid trott på att småskalighet är det bästa. Att makten måste ligga nära människor för att de ska känna delaktighet och tilltro. Och det viktigaste av allt:
Varje generation måste begripa att demokrati inte är någon självklarhet utan måste erövras, gång på gång, på gång.
Fascisternas framfart i min fars hemland Ungern idag är helt ofattbar! Att de (jobbik) öppet ger sig på judar och zigenare är så märkligt, när de själva var så utsatta och inbegripna i nazismens spår och kommunismens övertag och framfart på 1940-talet!
Och vad händer nu med länder som Spanien, Nederländerna, Grekland?
Att vi aldrig kan ta lärdom av historien. Är det för att de som styr och de som följere är rädda och historielösa människor som agerar så vettlöst?

Så många tankar inför det nya året, men jag tror att jag avrundar och önskar er alla Ett Gott Nytt År! Med en förhoppning om att vi alla ska ta vårt förnuft till fånga och strävar mot att leva vänligare och mer hänsynsfullt, för våra barn, barnbarn och vår planets skull!

2 kommentarer:

Kicki-mitt i livet sa...

Ett sånt djupt inlägg. Mycket tål att tänkas på.
Gott Nytt År nu må hälsan stå dig bi 2013.
Grannenmittemot

Ilona sa...

Ja ibland måste de innersta tankarna vädras lite! ;) Tack det samma Kicki! Det nya året verkar tyvärr börja med någon trist förkylning eller liknande. Min migrän denna afton har gått över i illamående och ont i hela kroppen!Tjo hoo!!!