lördag 9 november 2013

Var på teater här om kvällen, närmare bestämt på Stockholms stadsteater och såg "I sista minuten" av Carin Mannheimer, med Yvonne Lombard, Meta Welander och Meg Westergren... trodde jag, men Meg var utbytt denna kväll av Ing-Marie Carlsson, tyvärr. För att jag hade velat se dessa tre giganter i aktion - tillsammans! Det känns ju faktiskt som om det är i sista minuten med tanke på att de är i en aktningsvärd ålder, nämligen över 80 år och vem vet hur länge de fortfarande kan orka spela?
Men, det var inget som satt fast denna kväll!
Övriga skådespelare var, Lars Lind, Jacob Nordenson som var lysande och Elisabeth Carlsson vars roll som dotter var i skrikigaste laget!

Mannheimers pjäs handlar om åldrandet, dess förändringar och det absurda som sker i och med det.
Hon träffar så rätt med en ömsint text och med en lyhörd regi av Sissela Kyle vilket säkert bidrog till den humoristiska touchen!

Kände igen väldigt många liknande kommentarer ifrån den som står mig närmast, nämligen min mamma. Som tur är har hon mycket av den humorn om livets slutskede, som lös igenom även här, men också om i allvaret om vilka nya behov som vi alla står inför när vi blir gamla.

Det var gott att le åt eländet som drabbar oss alla om vi får leva länge nog och jag kan bara ödmjukt buga och niga, särskilt inför Yvonne Lombard och Meta Welanders prestationer!

Inga kommentarer: