tisdag 1 juni 2010

A ship to Ghaza

Är en symbolhandling med hjälp till nödställda och att sätta fokus på ett folk, som lever under apartheidliknande förhållanden.
I vår upplysta tid byggs det fortfarande murar och utesluts ett helt folk ifrån sin egen hembyggd, medan världsamfundet ser på.
Allt är som vanligt pengar, hjärntvätt av folket och en maktstruktur som vi bara ser ytan av.

Skäms, ni Israels folk som rättfärdigar detta och skäms världsamfundet, som låter det ske!



Var inne på den stora manifestationen på Sergelstorg i Stockholm igår.
Är djupt fascinerad över hur tusentals människor samlats med bara några timmars varsel! Alla fyllda av den indignation och känsla av att "nu räcker det".

Vissa grupper med sin egen agenda, tyckte jag mig också se.
Vet inte namnet på han som höll i mötet, men jag tyckte inte om att han frågade; "finns det några araber här" och sedan skanderade på arabiska och fick med sig de som var där. Inte ok tycker jag. Har ingen aning om vad de sa. Så det kan lätt bli en felvinkling som vi kanske inte accepterar, vem vet?

Många talare fanns på plats och de sa i princip samma sak med mer eller mindre vass formulering.
Allt ifrån att EU ska markera sitt avståndstagandet till denna illegala bordning på internationellt vatten till att kalla hem Sveriges ambassadör i Israel.

Karin Jämtin var en av de mest tydliga och vettiga talarna tycker jag.

Mest "synd om" och patetisk var en centerkvinna som trodde hon kunde fiska några valröster (tror jag) och tog tillfället i akt att säga att "man måste se saken från bägge håll"(!) eller något liknade! Sen blev hon totalt utbuad och ingen hörde vad hon försökte säga till slut.

Jag gick inte med tåget till Israels ambassad, men hoppas det gick lugnt till.
Jag begav mig hem med känslan av att detta var en historisk dag som förhoppningsvis ger en viss efterklang och gör om än en liten, men dock skillnad!

Inga kommentarer: