onsdag 25 januari 2012

Det var skönt att skriva av sig lite! Även om jag inte fick med en bråkdel av vad som trängs i min skalle! När jag börjar skriva så önskar jag att jag hade mer tid och ork att formulera mig, om inte annat för att undvika missförstånd...
Har många tankar bl a om min arbetssituation, klimatförändringar, världsläget, relationer m m...
Och inte minst den stadigt ökande egoistiska människosyn som sprider sig och predikar: "sköt dig själv och skit i andra".
Den blir extra tydlig när s k mediafolk går ut och slår, på kulturens villkor och existens.
Författaren Bengt Ohlssons småborgeliga attityd och utspel om vänstern och nu Ronny Svensson, filmrecensenten på tv4 som ondgjorde sig över Lo Kauppis utalande på Guldbaggegalan! Man tror inte sina öron och jag blir personligen kränkt och ledsen över deras oigenomtänkta argument.
Men... egentligen är de inte så betydelsefulla som mediala personligheter, det är mera att de i offentligheten visar upp en obehaglig människosyn.
Men jag funderar allvarligt på att bojkotta den kommersiellt bedrövliga Tv4 med sina eviga reklamavbrott, på samma sätt som jag bojkottat den s k kvällspressens papperstidningar i många år!
Vem behöver dem?!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vi elever i 1940-talets folkskola fick regelbundet barntidningen Lyckoslanten, där Sparbanken var avsändare och läraren utdelare.

Lyckoslantens devis var "Envar sin egen lyckas smed".

Dess tecknade serie, av M. Liliehöök, hette Spara och Slösa. Spara var blond och snyggt klädd samt sparsam, medan Slösa hade svart stripigt hår och säckiga plagg samt var slösaktig.

Hela min generation fick lära sig att "ordna för sig".

Nisse

Kicki-mitt i livet sa...

Jag håller med dig Ilona, jag orkar inte heller se på TV kanaler med reklam. Jag blir helt nervös och stressad om det är något man vill se som är en halvtimme långt realtid men de lyckas dra ut sändningen till två timmar bara för det är reklam. Jag orkar inte se klart då coh ibland kan det ju vara något sevärt man missar bara för det. Kvällstidningar: nej bara en evig repetion av dagens morronnyheter och resten skvaller.
Grannenmittemot på zoo-sidan ;)

Kicki-mitt i livet sa...

Hatar när tvprogram blir två timmar långa med en och en halvtimmes reklam. Jag undviker dessa kanaler i möjligaste mån. Blir helt stressad av att vänta. Kvällstidningarna är bara en evig upprepning av dagens nyhetsflöde i anna form samt resten skvaller. Jag köper en riktig skvallertidning ibland när jag vill riktigt gotta mig i andras privatliv.

Ilona sa...

Ja Nisse, att "ordna för sig" och strunta i andra har i omgångar kommit och gått. Minns en tid när ordet solidaritet fanns i mångas vokabulär, men nu ska man satsa på sig själv!

Anonym sa...

Ofta handlar väl livet om ett "både och".

Det finns en positiv egoism också, t.ex. att försöka hålla sig frisk.

Att sedan använda sin goda hälsa till att hjälpa de svagare (altruism), det är väl just ett "både och".

På högerkanten tycks dock den negativa egoismen ha övertaget.

Nisse