tisdag 3 januari 2012

Svarta fåglars låga flykt

Svarta fåglar flyger lågt idag
över husen där vi bor.
Kraxar om oväder av dödligt slag
och en spirande oro gror.

Nu är hög tid tömma sin bägare
och resa riktigt långt
bort från världens jägare
och de som tänker litet och trångt.

Bygg mig en hydda i solens varma
där sorgen vägrar slå rot!
Vill dit där ingen försöker charma
med falska materiella bot.

Stora svarta fåglar flyger lågt idag
över huset där jag bor.
kraxar om oväder av dödligt slag
och en spirande oro gror.

5 kommentarer:

Anonym sa...

"...där sorgen vägrar slå rot."

Fin dikt. Tack!

/Nisse

Kicki-mitt i livet sa...

Ilona
Sån sorglig dikt, har du skrivit den själv? Många tankar där.
Nu går vi mot ljusare tider, glöm inte det.
Grannenmittemot

Ilona sa...

Ja Kicki, den har jag skrivit själv för något år sedan. Men den känslan drabbar mig fortfarande ibland. Jo jag vet att det kommer att ljusna! Tack för dina ord och krya på sig, granne!

Anonym sa...

Läste, en bit ner, om en tveksamhet till vidare skrivande på denna blogg.

Nej, Ilona, tveka inte. Vi blir ju allt fler som läser den. Jag, exempelvis, hittade hit via Birgers blogg. Det kanske fler gör.

Så skriv, för du har mycket gott i dina tankar, och det vill vi läsare ta del av.

Nisse

Yvonne sa...

POESI OM VERKLIGHETEN!
Jag sitter just och tänker på USA:s nya lag om att alla "misstänkta" kan fängslas. Hittar mina känslor om det i Ilonas dikt.
/ Yvonne