fredag 18 mars 2011

Bloggeri och bloggera...

Äntligen fredag!
Skönt att pusta ut efter en vecka som har varit kämpig ur många aspekter.
Min kropp strejkar och värker på olika sätt och just nu är det bl a min ena fot och jag vaggar fram som en anka... pinsamt...

Men det som denna vecka naturligtvis har kretsat kring är inte sådana trivialiteter, utan den fasansfulla katastrofen i Japan som startade för precis en vecka sedan. Jordbävning, sunamin och konsekvenserna därav med utplånade städer och det värsta; kärnkraftverk som exploderar! Värsta scenariet!!!
Dåligt insatt som jag är i olika länders lösningar på sin elförsörjning blev jag väldigt förvånad över att ett land som ständigt har jordbävningar och är omgärdat vatten(kraft), väljer att satsa på världens farligaste  och vansinnigaste energikälla!!! 
Människan gör märkliga val i  livet och i sitt sätt att prioritera och människor med makt blir tydligt fartblinda. Som strutsen vill man gömma huvudet i sanden och i kapitalets tjänst hoppas på att ingenting  osannolikt (för att citera Tage D) ska hända.

Arabvärlden är i uppror och Lybiens galna Gaddafi skapar hot om terror även utanför sitt land.
Nu verkar någon besinna sig och vapenvila har idag proklamerats, men gissningsvis är detta inte över på väldigt länge...
Vad är ett männiksoliv värt, frågar jag mig ofta... och vad är viktigast i vårt korta liv?
Hm... det kommer nog ta hela helgen att klura ut! ;)  

2 kommentarer:

Kicki-mitt i livet sa...

Ja, det är synnerligen tragiskt det som händer i Japan. Jag har svårt att greppa det riktigt.Så mycket folk och så stora skador på landet nu och kanske i all framtid.Jag har också tänkt på Tage dessa dagar,tänk så klok han var den mannen. Grubbla nu inte för mycket utan se till att du blir bra i din fot och din värkande kropp.
Grannenmittemot

Ilona sa...

Tack Kicki! Vad synd att jag inte kan skriva ngt på din blogg!!!