onsdag 2 mars 2011

Pyssel och annat...

Igår och idag har jag arbetat i programrummet på Tyresös huvudbibliotek med sportlovspyssel för lediga ungar och deras föräldrar och även far och mor föräldrar!
Oj, vad jag önskar att mina egna barnbarn hade varit med där!
Nästan 200 pysselsugna personer på två dagar, det är inte dåligt trots att det just i dag lämpade sig bäst för utomhusaktiviteter, då det var strålande solsken hela dagen!
Vi har klippt ur serietidningar, silkespapper och presentpapper  i olika former och mönster och klistrat med särskilt special lim på porslin och glas. "Decoupage" kallas det och kan sedan brännas i ugn i 160 grader för att skapa en hållbar yta för att kunna diskas och användas om igen. Jättekul att se hur barnens fantasi tog fart och hur spännande de uttryckte sig i färg och form!

Sedan tog jag mig en tur in till stan. Målmedvetet styrde jag mina steg mot några SKOaffärer fast besluten att hitta något billigt och bra, gärna på rea... Har inga bekväma, snygga stövletter för mellankyligt väder!  Lite trött i bl a fötterna... bestämde jag mig för att hålla mig på söder i Stockholm.
I första skoaffären på Götgatan fick jag ingen särskild kontakt med expediten. Hon hälsade visserligen på mig så småningom, men tog sig ingen notis om att hjälpa mig, så jag vandrade vidare på samma gata och hamnade på "Din Sko".
Tre expediter tog inte någon notis om mig, trots att vi var väldigt få i butiken!
Till slut bad jag om prisuppgift på några omärkta stövlar och även att få prova den sk maken till två olika stövlar. Expediten behandlade mig som ett nödvändigt ont och återgick sedan till sina arbetskamrater!!! Svettig och trött provade jag de bägge paren men blev så förbannad på deras nonchalans så jag betämde mig för att den affären inte skulle ha mina pengar, ever!!!
Vad är det för stil? Massor med människor går arbetslösa och kanske några andra skulle vara intresserade av att göra jobbet bättre då, eller?!

Förbannad och trött tågade jag ner till Åhléns.
Tänkte att ok, det är den sista affären jag orkar med idag, sen får det vara...
Hittade den modell på stövlar jag ville ha på en gång och de var dessutom billigare än de jag provade i de andra butikerna! Fick dessutom ett väldigt vänligt bemötande av expediten!
Så... nöjd till slut... åkte jag hem - till min lugna vrå!

1 kommentar:

Kicki-mitt i livet sa...

Jag hatar när servicepersonalinte ger service utan behandlar en som man stör dem. När jag blir behandlad så nånstans så går jag aldrig tillbaka,så långsint och tjurig är jag. Du vet hur det gick för expediten i Pretty Woman: "You are on commission.......... big misstake.Hahaha.
Grannenmittemot