torsdag 22 september 2011

Bomull i skallen, ja,ja... jag ska inte tjata mer om min förkylning, men nu har jag varit hemma från jobbet i fyra dagar och hostar så att det skallrar i väggarna!

Tv;n är och radion är mitt huvudsakliga sällskap och jag hinner bli berörd på många olika sätt och framför allt har jag tid till eftertanke...

Är så förbannad över Obamas fega hållning till Palestinas självklara rätt till en egen stat!
Han är ta mig f-n inte bättre än sina föregångare, utan det viktigaste verkar vara att gå i Israels ledband för att kunna bli omvald till president. Han sätter alltså sin karriär i första rummet!
Skamligt Obama!
När han valdes till president var vi många som hoppades och hade förväntningar på, att det skulle bli nya tag och en förändrad politik i Vita huset, men det visade sig att han är lika korrumperad och styrd som sina föregångare.  
Blir också väldigt ledsen över att ett land som vill kalla sig för en demokrati fortfarande har dödsstraffet kvar, vilket är en stor skam det också!

Såg lite på svt;s heldagssändning på tioårsdagen av 9/11 denna fruktansvärda händelse, men så får jag dålig smak i munnen när jag hela tiden hör  "God bless America"!
Deras sätt att dela upp världen i "vi och dom" blev ovanligt tydlig denna dag.
Jag är övertygad om att makt gör en fartblind och korrumperad oavsett hudfärg, kön eller vilken politik man säger sig representera, men som sagt jag måste erkänna att Obama har gjort mig besviken.

Feminist? Ja visst! Jag är ju kvinna så allt annat vore ju befängt, men ordet "feminist" har blivit missbrukat och vidhäftat (eller kan ska alltid har varit?), med en massa löjeväckande attribut, av framförallt rädda män, men även av osäkra kvinnor.

Jag tycker att det är en självklarhet och har alltid tyckt att man ska behandlas först och främst som människa med olika egenskaper oavsett kön, då jag är uppväxt i ett matriarkat med en perifer patriark!
Förstår inte riktigt denna debatt som blommat upp just nu om att "vojne, vojne, vi är det enda landet i norden som inte haft en kvinnlig stadsminister" och så får Mona Sahlin och Maud Olofsson "tala ut" i tv-soffan om sina svårigheter att ta plats!
Jag anser inte att någon av dem haft förutsättningar att inneha just den posten!
Kvotering? Kanske inte just till stadsminister, men annars är jag lite kluven i den frågan då jag tycker att man ska in på egna meriter, men med tanke på de slutna leden av män i kostym som inte frivilligt verkar vilja släppa fram begåvade kvinnor på höga poster kanske det vore på sin plats... i ett övergångsskede?

Det troliga är att jag håller på att bli frisk, eftersom jag nu orkat skriva av mig lite om det som ackumulerats under veckan. Tackar svt för program som Uppdrag Granskning och den suveräna Kunskapskanalen!
Nu får jag svettig krypa tillbaks igen, in under filten med mina tankar...

Önskar att jag kunde vara på plats på Bokmässan i Göteborg...

Undrar hur de har det i Japan nu...

3 kommentarer:

Anonym sa...

det hade varit mysigt om Du kommit ner till mässan! men men... jag hade inte kunnat gå eftersom min högra fot helt har gett upp! Haltar runt - det känns som om jag går på benpipan. Idag har jag tagit timeout, imorgon ska jag, som tur är, prova ut sulor!
Marika

Ilona sa...

ååå va synd om dig och din fot! Hoppas att du snabbt blir bättre när du får dina inlägg. Det blev jag! Kram!

Yvonne sa...

Ja fy fan! USA ligger 10-i-topp bland diktaturer som avrättar sina medborgare. FY FAAN för diktaturer! Hoppas det finns ett liv efter detta för Troy Davis och alla andra som mördats av makthavare.
För det ÄR mord!

/ Yvonne