onsdag 12 oktober 2011

Hemma... darrig efter gårdagens magsjuka.
Lyssnar på riksdagsdebatten och blir mest less och förbannad över allt skitsnack!
Litar inte på någon längre, även om mitt hjärta är och förblir till vänster.
Vill tro på en rättvis fördelning av välfärden och på ett demokratiskt tillvägagångssätt väl medveten om att folkhemmets tid är förbi.
Men hur ska det kunna bli verklighet igen, när de som ska representera oss vanliga människor lever i sin egen överklassbubbla med orimligt höga löner plus en massa förmåner och avgångsvederlag för resten av sina liv?
Nu senast, Juholts troliga fusk med hyresbidrag.
Jag undrar bara hur det är möjligt att överhuvudtaget få, eller ens tänka "bidrag" när man lyfter en så hög lön?
Det är bl a detta faktum som gör att trovärdigheten för politikens villkor urholkas mer och mer när dessutom de svagaste grupperna i samhället får det sämre och sämre.

Så till Kd och Göran Hägglund... alltså det går dåligt för partiet, då kickar man ledaren...
Kanske man borde ransaka sin politik i stället, kanske är det den som inte tilltalar väljarna?
Jag anser dessutom att religion och politik inte ska blandas ihop. Se bara hur det ser ut i andra länder i den stora vida världen...

Så till dagens riksdagsdebatt, så långt jag nu såg den. (Missade tydligen Reinfeldts aggressiva utfall!)
Centerpartiets nya partiledare, Annie Lööf ler... (som dessutom lär vara ett M Thatcher fan (!) enl. Ulf Lundell) och är rasande duktig på att trava politiska floskler på varann, liksom Jan Björklund som dessutom alltid har en osympatiskt hånfull och arrogant framtoning! Hua!
Miljöpartiets nya språkrör Åsa Romson var i mitt tycke väldigt saklig och bra, men jag saknade Gustav Fridolins snabba retorik!
En viktig politisk fråga är ju fenomenet E U, där Reinfeldts kommentar var att "vissa länder inte sköter sig", dvs = fattiga.
E U är i mitt tycke ett Rotary i kvadrat, där rika och stora länder slår ner på de fattiga och betraktar dem som ekonomiskt oansvariga.
Jag har aldrig trott på ett E U. Det faller på sin egen orimlighet, då storskalighet inte är ett bra sätt att sköta finanser och strukturer i länder med så olika förutsättningar.
Det visar sig oavbrutet, hela tiden och jag vill verkligen inte vara den som står och säger "vad var det jag sa" - hela tiden!
Men det betyder naturligtvis inte (som alliansen försöker antyda) att jag/vi är emot ett samarbete med Europa, - tvärs om, samarbete är nödvändigt!
Men en påfallande tydlig nackdel är, att den lägsta standarden i Europa blir en politisk norm i E U och något att ständigt hänvisa till, vilket gör att Sveriges lägsta standard självfallet kommer att sänkas ännu mer. Vajert Borg och kompani!

Det är lite synd att Lars Ohly lämnar sin post, tycker jag. Han är en duktig politiker, som ständigt får utstå låga påhopp och gliringar om sitt gamla Sovjet och kommunist-engagemang.
Hör vad karln säger istället!
Men det blir för svårt då antagligen...
Jag blir så trött...
Trött på maktmissbruk och jag misstror politikers uppsåt, tills motsatsen bevisats.

2 kommentarer:

Kicki-mitt i livet sa...

Åh Ilona.
Hoppade de där små baskeluskerna över staketet i alla fall.Vi skyller på Krille för han var värst.
Hoppas du är piggare nu.
Grannnenmittemot

Ilona sa...

Ja men kan du begripa, Kicki, varför alla basilusker ska kleta fast sig på mig!!! Jo jag är mycket piggare just nu i skrivande stund, he,he!