torsdag 6 oktober 2011

Tänk vad det kan vända snabbt, - humöret!
Var trött,trött,trött och grinig hela förmiddagen.
Sur över vissa människors märkliga beteenden och över att jag känner mig överkörd och omkörd, så ofta... Ni vet, vissa dagar ser man det mesta i svart.
Så blev klockan ett på dan och Nobelstiftelsen deklarerade årets nobelpris i litteratur och för en gångs skull var det klockrent! Tomas Tranströmer!!! Äntligen!!!
Synd bara att han inte fick det för 25 år sedan, innan han blev så skröplig och fått hjärnblödning.
Det var ju detsamma för Doris Lessing som fick vänta ända tills hon var närmare 90 år!

Somliga kritiker tycker det är skämmigt att ge priset till en av våra egna, vilket jag tycker är bullshit och bara skvallrar om jantelagens kraft.
Det vi möjligen inte har klart för oss i Sverige är att han är översatt till över 50 språk och läst världen över!
Så det är inte bara här i Sverige människor gläds för hans skull!

Så blev jag dessutom på gott humör, även om jag fortfarande befinner mig i ett tröttsamt, ledvärkande tillstånd, men GLAD! Tjo hoo! :)

1 kommentar:

Kicki-mitt i livet sa...

Inte för att jag har läst nåt av Tranströmer ( vad jag minns ) men jag blev också jätteglad. Äntligen nån man känner till i alla fall. Jag hoppas som vanligt alltid på att Astrid Lindgren skall få det postumt, men det händer nog aldrig.

I morse var det frost på ditt tak. Brr brr.
Grannenmittemot