söndag 24 oktober 2010

Söndag

En riktigt lat sådan.
Fattar inte att jag kan vara så trött, när jag vilat hela helgen!
Får dessutom rysligt ont i mina leder när det blir kallt.

I fredags kom första snön till Tyresö!
Såg jättekonstigt ut när den landat på lövträden,som ännu ej släppt sina blad!
På eftermiddagen kom solen fram och snön liksom gled av träden, på ett lustigt och högst märkligt sätt! Synd att jag inte hade kameran till hands!

Lördagen var kall och isig och jag höll mig mest inomhus. Läste och lagade mat.
Har haft två nätter med stressdrömmar och önskar att helgen inte ska ta slut!

Idag har det regnat hela dagen och jag har försökt att förbereda mig inför en ny arbetsvecka. Känns motigt, men brukar lätta när jag väl är på plats.

Tänker på idiotskjutningarna i Malmö, flera våldtäkter denna helg i stockholmstrakten och förfasar mig över krigets våldsamheter som avslöjades på wikileak.
Ondskan som om och om igen visar sitt fula tryne lite varstans i vår värld.

Lyssnade lite grann på en debatt på svt igår (en repris) som handlade om hur lönerna dumpas i utvecklingsländernas textilindustrier och sedan säljs billigt i våra butiker i Sverige!
En cynisk man, Fredrik Segerfeldt (titulerades liberal debattör), tyckte att det var  bra med de låga lönerna, för att de i alla fall hade jobb!
De arbetar 12 timmar om dagen för en lön de inte kan leva på och det var helt ok tyckte han, eftersom det är så det ser ut därborta!!!
Han blev nästan inte emotsagd utan babblade på helt skrupellöst!
Jag blev riktigt illamående av hans otroliga cynism och att Belinda Olsson är så urusel på att leda debatter när den behöver styras upp!
Hon har helt enkelt inte tillräckligt med kunskaper för att hålla i så här viktiga debattämnen!

Tog ett hett, skönt bad och ska nu se en film som avslutning på denna helg.

2 kommentarer:

Yvonne sa...

Hej, Ilona!
"Ondskan som om och om igen visar sitt fula tryne lite varstans i vår värld."
Ja så är det. Det finns mycket ondska och många onda människor, både i fjärran och i vår närhet.
Det sker mycket gott också och det finns goda människor. Men sällan (?) kan de kopplas ihop med Kapitalet, så media intresserar sig inte för dem. Men det är DE som ger oss hopp och visar vad vi också kan göra.
Media är en stor jävla bov de också, tycker jag. De matar oss med BARA ondska så att vi till slut BARA ser ondska.
Ondskan finns och det ska vi känna till, men det finns ju gott också - jag vill se inspirerande reportage om det i nyhetssändningar.

Ha en bra dag! Gör gott!

/ Yvonne

Ilona sa...

Jag har länge undrat vad all negativ info gör med oss människor. Själv har jag sanerat intaget rejält! Inga kvällstidningar kommer i min väg. Det är en balansgång då jag samtidigt vill hålla mig informerad och delta i debatten. Vi får aldrig glömma bort att det pågår och finns en massa godhet också!