fredag 12 november 2010

grått,grått,grått

är väderläget utanför mitt fönster!
Med stor möda kom jag ur sängen i morse.
Huvudet dunkar och jag har en puttrande infektion i min kropp.
Längtar efter en stilla helg med lugn och ro, tända ljus, lite vin och möjligen äntligen få upp mina gardiner...

Thats all I expect of the world, today!

Igår hade jag nöjet att få gå på en inspirationsföreläsning med Olof Röhlander.
Han kallar sig mental styrketränare och har många bra åsikter om hur man bäst kan förhålla sig till olika situationer i livet, för att må bättre. Inget nytt egentligen, men något alla behöver bli påminda om då och då.

Jag fastnade speciellt för en sak han berättade, att vi slentrianmässigt bär med oss fördomar om egenskaper vi har i släkten och i våra familjer.  Att det på något sätt är genetiskt med olika förhållningssätt till t ex pengar eller det motsatta könet, vilket kan bli en självuppfyllande profetia om man upprepar det tillräckligt många gånger!

Det känner jag väl igen, från mitt eget liv. Hur min mamma på ett självklart sätt hade synpunkter på hur och vad vi i vår familj kunde och inte kunde. Och mycket riktigt, blev det så till en del också...
Frågan är om hon hade rätt eller om vi såg till att hon fick rätt?

Han berättade också väldigt kärleksfullt om en kille som har Downs syndrom och  var målvakt i ett fotbollslag och som alltid såg sig själv som en vinnare! En kille som alltid höll nollan!!!

Oavsett att det faktiskt inte var så, så hade han bestämt sig för att det hade han visst gjort!

Det kanske inte alltid fungerar i alla sammanhang, men det är en tänkvärd hållning till livet, eller hur?

Ska ta med mig det, ut i det gråa... Jag håller nollan! (åtminstone ett tag!)

3 kommentarer:

Yvonne sa...

Hej hej, Ilona!
Men visst är det så: Är man ärver mönster från sin släkt - och därmed begränsningar! Jag trodde mitt öde var att städa eftersom min mamma var lokalvårdare i hela sitt liv och sällan/aldrig uppmuntrade mig till att bli något annat. Så jag städade jag också, några år. Se'n gick det plötsligt upp ett ljus och jag utbildade mig till lärare. Har inte kunnat sluta plugga - det är SÅ kul och jag är 'hungrig' som f-n!!
Men man behöver inte ha papper (kursdokument)på allt - man kan göra sig själv mindre 'hungrig' hemma på kammar'n också och förkovra sig på egen hand eller bli lite klokare tillsamman med andra.

Ha en riktigt skön helg nu, Ilona. Det gör inget om det är grått ute om hjärtat är varmt och gott.

/ Yvonne

Ilona sa...

Tack Yvonne! Jo hjärtat är varmt, det kan du skriva upp! ;)
Det värsta är att om man inte har betyg på sina kunskaper och meriter så är det knepigare att hävda sig på arbetsmarknaden har jag fått erfara.
Men så länge man är nyfiken på livet och hungrar efter kunskap så finns ingen anledning att sluta förkovra sig, om inte annat så för sitt eget höga nöjes skull!

Yvonne sa...

:)
Och när ska du komma och kvarta i gästrummet hos mig då?
/ Yvonne