måndag 20 oktober 2008

Det här visste jag inte!

Tidningen Metroteknik hade detta uppslag.

Får jag klippa ihop en egen video av mina favoritfilmer och lägga ut på nätet?

Sanna Wolk, doktor i upphovsrätt: Nej det får du inte. Upphovsrätten gäller även delar av verk. Det pratas ibland om citaträtt men det gäller i princip bara texter, och inte alls för konstnärliga verk. Konstnärliga verk får nästan bara citeras i vetenskapliga sammanhang.

Tips: På svenska videosajten Jaycut kan du hitta lagliga filmer att klippa i.

Får jag lägga in ett Youtube-klipp med ett skämt från Seinfeld på min blogg? Det är ju inte jag som lagt ut klippet på Youtube. Vems är ansvaret?

Sanna Wolk: Ansvaret är helt ditt. Alla som gör ett upphovsrättsligt intrång kan dömas till straff. Det spelar absolut ingen roll att det är någon annan som lagt ut klippet från början.

Tips: Youtube skaffar fler och fler avtal med upphovsrättsmän, bland andra Universal Music, CBS och BBC. Använd videoklipp från officiella kanaler på Youtube så gör du inget fel.

Får jag lägga vilken bakgrundsmusik jag vill på en video jag laddar upp på Youtube?

Sanna Wolk: Nej det får du inte. Då blir det också tillgängligt för allmänheten och då måste du ha tillstånd från upphovsrättsmannen.

Tips: Skaffa ett program som Garage Band till Mac eller FL Studio till PC och gör ditt eget soundtrack.

Inga kommentarer: