torsdag 2 oktober 2008

Musiken i mig!

Musiken ger närig åt alla mina känslolägen!

Bluesen ger mig både glädjefnatt och tröst.
Funken gör mig vild och lycklig - i hela kroppen!
Jazzen har så många ansikten. Älskar det mesta utom den expressivt introverta.
Latinsk musik med tangon i högsätet är otroligt läcker och gör det omöjligt att sitta still!

Den s k hästjazzen (countryn) har jag haft en väldigt kluven relation till.
Den har ofta provocerat mig, främst genom sin hemskt konservativa könsrollsattityd.
Men, den är liksom jazzen mångfacetterad och jag har funnit riktiga pärlor där också!
Pop i (nästan) alla dess former har jag genom åren slukat!
Rock’n roll, rockabillie, och hårdrocksballader går ner, - i lagoma doser.

Visor/ballader
är en svaghet hos mig, erkänner att jag är en missbrukare i balladträsket!

Klassiskmusik, - där har jag en väldigt traditionell smak,
- med en förkärlek till Mozart, Bach, Liszt,Vivaldi, Puccini, Beethoven, Chopin, Telemann,
Lars-Erik Larssons musik till ”Förklädd Gud” med text av Hjalmar Gullberg är en av mina absoluta favoriter, som har hängt med genom livet. En annan kompositör är Gunnar Lindberg, som har fångat mig lite extra med en text av Shakespear;"Shall I compere the to a summersday". Helt underbar!

Har aldrig tyckt om dansbandsmusik, där allting är så förutsägbart, - det är väldigt provocerande! Förstår och respekterar att det är omtyckt som bruksmusik.

Elektronisk musik är en nyupptäckt spännande musikstil, men jag erkänner att jag inte förstår mig på den.
Tycker mer och mer om den gränsöverskridande världsmusiken, det blir ofta en spännande och läcker mix mellan olika genrer och kulturer.

Musik är ju ett världsspråk i sig!

Livets olika skeden och mitt sinne, har skapat min musiksmak. Musiken är för mig nästan lika viktigt som syre att andas!
Mitt första språk och min första kommunikation med mina föräldrar var troligtvis via musiken, efter som de var musiker så föll det sig ganska naturligt!

Jag har sjungit så länge jag kan minnas.Sången gör mig uppfylld och livsandarna väcks och fylls på!
Önskar jag hade haft tillräckligt tålamod och talang att lära mig ett instrument ordentligt!

Vet att det är många genrer jag inte berört och det beror troligtvis mest på att de inte har berört - mig!

Inga kommentarer: