onsdag 1 oktober 2008

Tankar...

Jag har funderat lite på vissa kommentarer som har kommit till mig på denna sida på senaste tiden och som jag faktiskt tagit bort och kommer att göra i fortsättningen också.
Rent elaka påhopp och de som uttalat sig är anonyma...förstås.
Det har varit t.ex, "att jag bara tycks koncentrera mig på annat än söka jobb".
Eller "om jag nu sökt hundratals jobb så måste jag gjort något fel!"

Jag har inget emot kritik, men inte ren elakhet.
Om någon verkligen är intresserad av vad jag är för en person, så går det bra att fråga mig. Jag svarar gärna på frågor och framför allt tar mer än gärna emot tips på hur jag ska kunna få ett nytt jobb där jag kan komma till min rätt.


Var igår på ett seminarie genom TRR, med psykologen Per Naroskin.
Den hette "Att få styrfart".
Vände sig till oss som är med om förändringsarbeten eller övertalighet i arbetslivet.
Om förhållningssätt och viktiga strategier.
"Mellan stål och flanell", som han kallade de hårda och mjuka frågorna i tillvaron som måste förenas.
Han sa bl.a att man inte är bättre än sitt sammanhang, vilket för mig var en viktig påminnelse. Att vi alla har så mycket mer kapacitet än vi tror oss om. Att "få tillgång till sin varg", som han uttryckte det. Alltså till sin inre styrka.

Han har en praktik i Stockholm där han ofta tar emot patienter i övre medelåldern som säger att de egentligen skulle ha gjort något helt annat i sina liv än vad det blev... så fruktansvärt sorgligt.

Han var otroligt rolig och intressant.
Emellan alla skratten så sa han en massa väldigt kloka saker och att få det presenterat så här lustfyllt gör ju det hela mer "lättsmält".

Han talade också om att utmana sitt mod, att våga ta ett steg framåt när man blir rädd för vad som ska hända.
Att; rädslan dödar inte, men gör oss hjälplösa i våra val i livet.
Vi måste våga misslyckas för att se... hur det går.
1½ timmas upplyftande tankar och förlösande skratt. Underbart!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad intressant med "att få styrfart", lite nya tankar och påminnelsen om att man inte är bättre än sitt sammanhang bl.a. Det verkade vara en klok person som höll i seminariet! Skönt att det blev en bra dag :)

Jag skulle vilja säga en massa saker nu men jag tror jag tar och ringer dig istället!

Puss och kram gummanrumpan!

Ilona sa...

Efter vårt telefonsamtal kom jag på att Naroskin också snackade om att var man lägger sin kontroll och trygghet. Att vissa människor lägger all sin trygghet och identifikation i sitt arbete, de ÄR sitt jobb, eller sina pengar!
Det blir en illussion som när den försvinner rycker undan hela integriteten. Kan inte låta bli att tänka på somliga...och hur viktigt det är att hitta styrkan innifrån sig själv hur dj-ligt det än blåser!