onsdag 4 augusti 2010

Ett inlägg i niqab debatten

Människor flyr tvärs över jorden till Sverige för att de blivit förföljda i sina hemländer. De har av naturliga skäl en för oss främmande kultur och religion.
Självklart ska de människor som kommer till Sverige få ha med sig sin kulturella bakgrund och sina traditioner. Vi har ju dessutom religionsfrihet i vårt land!

Men när religionen förtrycker och stigmatiserar kvinnor och barn, då måste vi sätta ner foten och strida för demokratin och det jämställda samhälle vi kämpar för!

Sverige har under lång tid strävat efter att bygga upp ett samhälle som är öppet och demokratiskt även om vi ännu inte nått ända fram, är vi en bra bit på väg.

För c:a hundra år sedan, hade inte kvinnor rösträtt i Sverige och kvinnan skulle "tiga i församlingen".
I Sverige dominerade den Lutheranska och protestantiska religionen som använde sin makt för att trycka ner och hålla underklassen under "Herrens tukt och förmaning".

Det slår mig plötsligt att oavsett vilken religion som är rådande, är det i huvud sak den som är största bromsklossen i en demokratiprocess och Jag vägrar backa 100 år tillbaka i tiden! Kan omöjligt acceptera den människosyn som rådde då!

Varje generation måste själv erövra och kämpa för demokratin i sitt land!

I offentlighet och i det öppna samhälle jag lever i, vill jag följaktligen kunna se människor i ansiktet och inte möta en person dold i niqab!
Det är fullständigt ointressant om kvinnor säger sig ha valt att ha ansiktet dolt eller inte!
JAG tar det som en personlig förolämpning och accepterar det lika lite som att någon använde sig av rasistiska symboler!

Anser att vi som vill leva i Sverige måste följa de regler och lagar för jämlikhet och demokrati som gäller och att alla människor måste vara lyhörda för det när de kommer hit till sitt nya hemland.

Vet att det är oerhört kontroversiellt att uttala sig om detta och jag förstår att jag måste tillägga att jag inte är rasist för att jag inte håller med om allt som andra kulturer kan tänkas stå för och jag vägrar att tiga i den här frågan, just av den anledningen!

Vi ska fortsätta att värna allas rätt att uttrycka sig fritt och aldrig glömma bort att vi hela tiden kan bli bättre på att visa solidaritet och hänsynsfullhet mot varandra och värna allas lika värde.

Vi måste våga debattera öppet om dessa frågor!

Jag är rädd för att vi annars inför det stundande valet kommer att ha många som röstar på något främlingsfientligt parti och det är verkligen inte lösningen!
Men vi måste uttrycka oss och debattera kring våra farhågor kring det vi upplever och ser och inte kan acceptera!

För mig är niqab - en stark symbol över ett förtryck och därmed ett sätt att osynliggöra och begränsa kvinnors liv.

Inga kommentarer: