måndag 30 augusti 2010

Tarot

När mina k-triss (detta namn har en egen historia!) -vänner från folkhögskolan och jag har träffats har vi ibland även diskuterat olika former av andlighet.
Vi jämför olika upplevelser, känslighet och föraningar vi har haft och är rätt eniga om att det finns någonting mer än det vi förnimmer med våra sinnen.

Viktigast för mig är att lita på min egen tankeförmåga och det vi i allmänhet kallar för intuition.

En period drog vi ett tarotkort med utgångspunkt från var och ens specifika personliga fråga och kanske det viktigaste; vi pratade sedan med kortet som vägledning .
En viktig sak för mig i det sammanhanget är att en tarotkortlek bara ett redskap för att få nya infallsvinklar.
Säg, att jag har kört fast och går och funderar på hur jag ska förhålla dig till ett visst problem i mitt liv.
Jag drar ett kort och då kan det bli glasklart!
Med ledning av min insikt och magkänsla.

Låter det flummigt?
Jag ser det som en vägledning av mina tankar och i bästa fall kan den ge mig kraft och mod att fatta beslut i olika situtioner i livet!

2 kommentarer:

Yvonne sa...

Häj, häj!

Nope! Det låter inte alls flummigt! Jag är också väldigt "andlig" av mig. Kanske kan "andlig" och "filosofisk" vara varandras synonymer?

Jag tror att många blandar ihop andlighet med religiositet. Jag är allt annat än religiös! Men andlig är jag.

Hoppas du haft en fin och bra dag och att du har många fina och 'braiga' dagar framför dig - och att din ande är glad :)

// Yvonne

Ilona sa...

Hääj!
Håller med om att andligheten och filosofin går hand i hand!
Just detta att aldrig sluta ifrågasätta och alltid vara öppen i tanken.
Tack för dina vänliga ord och jag önskar dig med många fina och andliga dagar nu och framöver, Yvonne! :)