fredag 27 augusti 2010

Eve Ensler

Såg av en tillfällighet ett amerikanskt tv-program med en fantastisk kvinna vid namn Eve Ensler.
Hon har bl.a skrivit monologen Viva vagina, som framförts av Kim Andersson här i Sverige.
Hennes framträdande grep mig oerhört starkt.
Hon talade om sin kamp mot sin egen cancer, sin kamp med befolkningen i New Orleans efter stormen Kathrina och det som hon kallade för sin privata kamp mot alla de utsatta barn och kvinnor i Kongo, som under c:a 13 års tid blivit utsatta för övergrepp och gruppvåldtäkter!

Att hon orkar, känner jag! Som om inte hennes egen kamp mot cancern vore tillräckligt!

Jag satt som fastnaglad under tv-programmet där hon talade med sådan glöd om sina engagemang, märkt av sin egen kamp mot cancer!

En vän och arbetskamrat sa till mig här om dagen när vi diskuterade övergrepp att även i Sverige är det ju enligt lag ok att våldta kvinnor eftersom det är så låg påföljd...
Gick och fnulade på det resten av den dagen...
För visst är det så, att straffsatsers storlek ger oss en fingervisning om samhällets acceptans av olika brott?

Eve Ensler i en annan föreläsning i Indien...
Hon berättar bl.a om "the girlcells" in us all! Och hävdar med stor enfas:
"I love being a girl, cause I´m an emotional creature"!!!
>

2 kommentarer:

Yvonne sa...

Hej, Ilona!

"Att hon orkar, känner jag! Som om inte hennes egen kamp emot cancern vore tillräckligt!"

Jag tror det är så, att när man hjälper andra hjälper man även sig själv - man mår bra av att göra gott.
Altruism tror jag inte på däremot.
Men om alla vinner uppstår en win-win-situation, och det är ju gott så.

Ha en skön helg nu, Ilona!

// Yvonne

PS. Jag tittar nästan aldrig på tv, så jag missar ganska mycket. Det är kanonbra att bland annat du lägger ut klipp så kan jag kolla när jag har tid. SVT Play och sådana webbsidor är en skatt för sådana som jag :) DS.

Ilona sa...

Hej Yvonne!
Håller med dig om att altruism inte är en lyckad väg!
Kan dessutom lätt leda till martyrskap!
Är som sagt fascinerad över människor som brinner för sin sak och kan se att det i Eve Enslers fall kan vara en drivkraft till överlevnad!
Jag har ofta tv,n på medan jag gör ngt annat. Då och då snubblar jag över något sevärt!
SVT Play är ju annars en kanonbra tillgång!
Ha en skön helg du med Yvonne! :)